Fraser Island - Day 2

Dag 2 på Fraser blev en fartfylld dag.

Dagen startade med en tidig uppstigning. Frukost buffén startade 06.30 och vi som inte hade ätit en riktig frukost på ett bra tag tänkte att vi skulle hänga på låset så att vi verkligen kunde njuta av en god frukost. Vi kom dit först av alla och vi körde igång direkt med att plocka till oss det vi ville ha. Det var inte den mest avancerade frukosten jag sett men om man jämför med vad vi ätit den sista tiden var det här rena lyxen. Klockan 07.45 skulle bussen avgå och det hade kvällen innan bestämts att om man kom sent var man tvungen att sjunga så Chatrin och jag var där i god tid för att undvika detta. Om vi hade fått sjunga hade egentligen inte gjort något då de förmodligen redan hade hört våra underbara stämmor när vi sjunger med till musiken som spelades under bussturerna. Vi kom iväg och efter att vi passerat the rollercoster ytterligare en gång var vi inne i skogarna igen. Vi åkte till the lookout, när vi hoppat av bussen och skulle gå den lilla biten som krävdes för att komma fram fick vi rådet att kolla på några träd. Det var nämligen så att i vissa träd var det en slags skalbagge som la ägg under barken. Denna trädsorten omsar bark skulle man kunna säga och när trädet tappar barken avslöjas skalbaggarna gångar. Det blir ganska så häftiga mönster efter att baggarna har varit igång. Tror att det ska finnas bild på detta på facebook, så kolla där. Vi kommer ut till The lookout och det är verkligen en fin utsikt riktigt häftigt. Vi kan härifrån se Stonetool sandblow. Efter att alla har tagit de foton som de vill ha går vi tillbaka till bussen och hoppar på. Vi ska nu ge oss av mot stranden och få se havet. Efter kanske en 45 minuter är vi framme vid stranden och det är verkligen coolt att köra precis vid vattenkanten och se vågorna brytas mot sanden. Det är inte de små vågorna heller utan de är verkligen rejäla. Inte som i lilla Östersjön inte. Efter att vi har kört en bra bit längs med stranden som för övrigt klassas som motorväg. Faktiskt helt sant! Som jag sa efter att vi hade kört en bra bit på stranden ser vi två små flygplan och bussen stannar och in hoppar två män som berättar lite om flygturen och undrar om det är någon som vill åka med. Jag var absolut inte sen på att tacka ja till detta. Vi fick betala en slant extra men det var det verkligen värt för hur coolt som helst va det. Så åker ni till Fraser Island och när har möjlighet att åka med dessa snubbar ska ni absolut göra det. När vi blivit uppdelade i de två planen frågar vår pilot om någon vill vara co. Pilot. Jag säger samtidigt som italienaren i vår grupp ja men det blir jag som får sitta längst fram tillslut, HAHA!! SKit coolt var det hur coolt som helst. Det var verkligen en helt annan upplevelse att se denna fantastiska ö uppifrån. Så himla vackert. Havet var ju helt underbart även det när man såg hur det piskades vågor upp mot stranden. Vi och även piloten hoppades på att hitta lite marina djur som vi kunde få se uppifrån men det sket sig kan man säga. Inga djur som ville visa sig idag. Det var en svår dag att se något med då det blåste en helt del och det då i sin tur gjorde att havet var ganska vågigt. På tal om vågigt så rekommenderades det inte att bada på stranden då det var så himla strömt att man i princip inte skulle ha någon chans. Blev man inte med dragen av strömmen så skulle man bli uppäten av någon haj, haha! Det fanns faktisk haj där ute i dessa vattnen. Tillbaka till flyturen... efter kanske 20 minuter var det dags att landa och det blev en fin landning. Vi hoppade av planet och alla var extremt exalterade över vad de hade vågat att göra och fick chansen att upptäcka. Det blev gruppfoto framför planen och det var efter detta dags att hoppa in i bussen igen och fortsätta längs med stranden.

Nästa stopp blev vid skeppsvraket Maheno. Ett gammalt skepp som faktiskt är ganska så känt. Jag kände igen det när jag såg det så har nog lyckats se det på någon bild tidigare. Det var ett skepp som tidigare hade använts som typ turist båt har jag för mig. Under andra världskriget hade man skeppet till att hjälpa till med något där om jag inte minns fel så hade man det som typ sjukstuga eller liknande. När sedan kriget var slut var tanken att man återigen skulle ha det inom turistverksamheten, men folket sa nej. Det var förmycket dåliga minnen och de ville inte se skeppet mer. Skeppet blev sålt till Japan och när japanerna skulle frakta hem det blev en ganska så stor storm och "repet" mellen Maheno och det andra fartyget gick av och Maheno blev tillslut strand satt på Fraser Islands strand och där har det stått sedan dess. Japanerna försökte ta bort det och få med sig det men det gick inte utan de fick ge upp. Det är nu efter alla år en stor rosthög. Även om det är ett gammalt fartyg som ser helt hemskt ut så passar det på något sätt in där det ligger. Det ser ganska så vackert ut och mäktigt ändå när vågorna slår mot det som är kvar av båten. Det kan bli ganska så häftiga bilder på detta skepp. Egentligen är det ganska så häftigt att det överhuvudtaget är något kvar efter alla dessa år.

Det blev efter detta en liten avstickare som inte var planerad. En hel drös av folket behövde gå på toaletten och det var väl tur det skulle det visa sig. Vi svängde in på en liten väg och kom till en liten bensinstation om jag inte är helt ute och reser. Vi såg här vår allra första vilda dingo. Han hette Rex sas det och han strövade rakt igenom folkmassorna och försvann på andra sidan skogen lika tyst och försiktigt som han kom lika mystiskt försvann han. Vi hade nu alla kissat klart och det dags att både lämna Rex ifred men även att åka vidare.

Vi begav oss nu mot Champange Pools och skulle ta ett dopp. Allt gick bra framtills att vi skulle svänga upp mot parkeringsplatserna. Vi kom inte upp för backen helt enkelt. Kirstey bad oss alla guppa på bussen så att vi skulle kunna komma förbi det ställe som vi hela tiden fastnade vid. Efter ett antal försök blev det så att vi gick upp istället. Kirstey stannade kvar vid bussen och skulle försöka få upp den. Vi traskade iväg och hittade toaletter för att byta om till bikini. När vi var ombytta gav vi oss av mot Champange Pools. Nej, man får ingen chanpange här som vissa tydligen tror. Varför detta ställe heter så är för att det blir en massa skum söm gör att det ser ut som champange. Så enkelt va det. Vi kom upp på en kulle och det var ju löjligt vackert. Helt underbart! Denna utsikt var helt störd. Champange Pools är inte några vanliga pooler utan det är en liten bit av havet som är omringat av sten som gör att man kan bada där utan att bli bortspolad. Det blir ändå inte speciellt stilla här utan helt tvärtom. Vågorna är ganska så stora även där och detta inbjuder till lek, haha! Man kan hoppa runt i vågorna som en liten unge. Efter badet hann jag även med att ligga och bara slappa en stund på stranden, hur skönt som helst. Men som ni vet så har jag inte världens bästa solhy och jag blir ganska så lätt rastlös av att bara ligga och sola så jag drog på mig mitt linne och gick på snäckjakt. Tyvärr hann jag inte med det så länge utan var efter bara en liten stund tvungen att gå tillbaka till bussen. Det var dags dra vidare.

Vi körde bara en liten bit och där precis nedanför ett ställe som heter Indian Head stannade vi för att käka lite lunch. Lunchen bestod av varsin salladslåda med några kycklingbitar, wraps och lite olika dressingar. Var rikigt smaskens, men innan jag hann äta upp all min mat var det en gubbe på stranden som fått en haj på kroken. Så det blev till att väldigt entusiastiskt följa denna händelse. Han vevade och vevade och efter en ganska så bra stund kunde vi faktiskt se hajen. Det var en revhaj av något slag. Det var faktiskt häftigt... adrenalinet pumpade på mig tänk då vad det gjorde på mannen som höll i spöet. Precis innan han fick upp hajen så släppte den. TUr för hajen kan man säga, men det hade varit fränt om han hade fått upp den så man hade fått se en vild haj på mycket litet avstånd. Det var fakiskt riktigt grymt tycker jag. Varför hajen var så nära stranden var för att den jagade fisk. Man kunde se stimmet flytta runt i vattnet. När detta drama var över var det dags att gå upp på Indian Head. Det var en ganska så brant backe men det var väl ingetning för oss svenska flickor. Jag var däruppe först och det var verkligen inte någon ful utsikt. Riktigt coolt man kunde även se skuggan av en haj nere där vi precis hade varit. Stupet som var där uppe var inte att leka med. Det var mycket rofyllt att bara sitta däruppe på varsin klippa och bara beskåda utsikten. Man blir ödmjuk när man ser sådan här natur.

Vi drog nu mot ett ställe som heter Eli Creek men innan vi kom dit stannde vi till vid ett ställe som hette The Pinnicales. Det var häftigt även detta! Det är sandberg kan man kanske kalla det och man ser olika färger i sanden. Desto rödare sanden är desto med järn och därför yngre sand. Desto vitare sanden var desto äldre var den eftersom att de flesta ämnen hade försvunnit med åren. När alla var klara med sina foton så var vi snart framme vid Eli Creek. Detta var ett häftigt ställe. Man gick upp längs med creeken och kastade sig sedan i vattnet så flöt man med ända ner till stranden. Det tycker jag var roligt man kände sig som en krokodil när man flöt med vattnet. ROLIGT var detta. Det var inte bara roligt det var även väldigt vackert. Alla dessa creekar är så tysta. Lyssnar man på en bäck eller liknande porlar de, det gör inte dessa för de rinner ju bara över sand. Vattnet är så himla klart och det är även drickbart då det har silats genom all denna sand. Fraser Island är nästan som en tvättsvamp skulle man kunna säga. Varför alla dessa creekar finns för att tvättsvampen(Fraser) är mättad på vatten. Lägger man en genomblöt tvättsvamp på en plan och hård yta blir det tillslut så att vatten börjar sippra ut från svampen och det bildas då bäckar. Efter att vi spenderat lite tid här på detta underbara ställe var det dags för eftermiddagste. De chokladkakor som medföljer fikat är så himlans goda. Särskilt om man doppar dem i teet. Jag har säkert redan sagt detta men det är värt att säga det igen.

På bussen igen och det var nu dags att bege oss tillbaka till resorten. Under denna resan fick se en dingo från bussen. Tog ett mycket dåligt kort på den genom en sååå skitigt fönsterruta, men men det är i alla fall ett kort och bildbevis. När vi sagt adjö till stranden och var tillbaka i skogen igen var det någon som hade önskat att stanna för att ta foto på den brända skogen. Absolut inte mig emot då det faktiskt ser ganska så häftigt ut. Efter detta lilla stopp blev det ganska så snart rollercoster igen och sen var vi framme. Vi kunde nu välja mellan att hoppa av vid shoppen, stugorna eller nere vid bryggan. Vi ville hoppa va vid bryggan för att kolla på solnedgången. Så blev det också. Oh Boy vad det va värt det. För fy tusan vad fint det var. Såååå vackert, vet inte hur många kort jag tog men det blev en hel del. Jag såg även en slags stingray eller rocka vid strandkanten, då jag inte kan låta bli det där fördömda vattnet. Det är väl tur det för annars hade jag inte sett så mycket som jag nu hade sett. Vi begav oss sedan mot en shuttlebus som skulle ta oss upp till stugorna och varsin välförtjänt dusch innan middagen.

Att ta en dusch såhär efter att man badat i saltvatten är himmelriket. Vi blev efter ett tag klara och vi begav oss nu ner mot middagen som skulle va tacos liknande och det var den också. Detta slank ner även det ska jag sänga. Vi blev kvar där nere vid baren en stund och umgicks innan det blev dags att krypa till kojs för ytterligare en ny dag på Fraser Island.

Fortsättning följer....

Ha det gott!!

/ Crazy Elin (som en belgare har döpt mig till)