Fraser Island - Day 3

Fraser Island - Day 3

Det var upp tidigt även denna dag och det skulle även packas ihop de få grejer man hade med sig. Många hade lämnat oss undergårdagen men det var 4 tappra kvar plus 2 som i princip inte lämnar bussen. Kan ta mer om dessa människor senare, haha! Det är nästan lite roligt när man tänker efter.

Frukosten var likadan även denna dag och det blev så att vi njöt också denna morgonen. Vi hoppade sedan 07.45 in i bussen för att åka mot nya äventyr.

Efter att vi åkt en stund cirka 45 minuter kanske så hoppade vi av bussen och begav oss mot ett ställe där vi kunde få en helt underbar utsikt. Vi hoppade av bussen och började traska den lilla bit som krävdes för att komma fram. Det var verkligen en cool vy! Man kunde se havet, Hammerstone sandblow, en sjö vid namn Lake Wabby och skog. Det var coolt att se allt på en och samma gång. Jag måste tillägga att folk är ganska så tröga ibland. För som jag sa så kunde man se havet från där vi stod och tydligen är det en del som frågar guiden oj vad är det för stor sjö och de syftar då på havet, haha! Lite roligt tycker då jag. Något jag glömde säga var att på vägen upp till detta ställe såg vi en Igoanna. Det gjorde min dag ska jag säga er. Riktigt cool var den. Så himla stor det är lite skillnad på ödlorna som vi har hemma i Sverige. Inte riktigt samma size. Fick även reda på att det var dessa som gör alla de hål i marken som man hade sett. Bra att jag fick veta det för jag gick runt och grubblade på vad det kunde ha varit som gjort dessa hål. Ja, tillbaka till utsiktsplatsen ja. Vi tog lite kort och när det var klart blev vi iväg skickade på en stig som skulle leda ner till Hammerstone sandblow och Lake Wabby. Det tog kanske en 10 miuter en kvart att komma fram. Men fy vilken syn vi fick se när vi kom fram. Det kändes verkligen som om man var mitt i öknen inte för att jag har varit i en öken så jag kan inte svära på att det är så det känns då men men i alla fall. Det var riktgt mäktigt... sanden var helt otrolig man ville bara slänga sig i sanden. Det blev sedan ett ganska så stort stup och där nere låg den gröna sjön Lake Wabby. Lake Wabby blir lite i taget dränkt av The Hammerstone. Denna sjön tror jag var den enda eller i alla fall nästan den enda sjön på ön som faktiskt hade fisk. Catfish var det regerade denna lilla sjö. Det fanns även någon annan liten fisk men minns inte vad den hette. Det blev efter att alla foton var tagna dags att slänga sig i sjön. Fy tusiken vad det var härligt att få svalka av sig lite. Denna sjön var djup och blev det ganska så fort, jag tror att på den djupaste platsen så var den 12 meter djup. Vi blev kvar här en ganska så lång stund och bara göttade oss. Jag och en tjej till var som små barn, vi stod på händer oah hade oss. Jag gjorde även en sandman so jag döpte till Robin Hood då han fick som en liten fjäder i hatten. Efter att vi varit i blöt en stund var dags att traska vidare mot nästa anhalt. Vi skulle nu ta oss ut mot stranden och denna runda skulle ta cirka 45 minuter. Om ni har märkt så tar typ allt på den här ön 45 minuter, haha! Det var inte så jobbigt att gå men det kändes fan som vi aldrig kom ut till stranden. Det var faktiskt ganska så hett där inne i skogen, det stod helt still. Under denna färden såg vi faktiskt ytteligare en Igoanna och två män som gick framför oss sa oh it's an alligator. Vi fick båda två hejda våra skratt och Chatrin säger till dem att det är en Goanna eller Igoanna för vi hade vid detta laget inte fattat riktigt vad som va det rätta uttalet. Men som jag har sagt ett antal gånger folk kan var rikgigt kloka ibland. Gud vad skönt det var när vi äntligen kom ut till stranden och vi fick se bussen. Det bästa nu var att Kirstey sa att vi hade lite tid över och hon erbjöd oss att gå lite längs med stranden så skulle hon plocka upp med bussen efter en stund. Efter en liten stund blev vi upp plockade och det var nu dags att dra mot det ställe där vi skulle äta lunch. Det tog oss inte så speciellt lång tid att ta oss dit. Det var faktiskt ett mycket trevligt ställe med en stor buffé uppdukat. Mycket god mat av ganska så många former. Pasta, ris, potatissoppa, kött, kyckling och sallad utav alla dess sorter. Det var gott med lite riktigt mat och lite sallad. Mumsfillibabba är nog rätt uttryck tror jag. Det blev innan vi åkte därifrån ett lite glassköp. Jag köpte en som hette Golden Gay, ja den hette så och den var riktigt god. Lite som 88:an men ska säga att 88:an är mycket godare.

Vi färdades nu mot Lake Birrabeen Vi traskade ner mot sjön och jag la genast märke till att det var otroligt tyst här vid denna sjön. Det var så himla lugnt och skönt vid denna sjö att man nästan inte vågade prata för man kände att man störde då. Det var tydligen inte så många tourgrupper som tog sig tid att åka till denna sjön. Så nu fick vi svaret på varför det var så tyst och skönt. Otroligt fin sjö även detta. Vi gjorde lite stå på händer tävlingar och lekte lite som barn gör i vatten. Det är det jag älskar med vatten att man har tillåtelse till att vara lite barnslig. Leker man i vatten så är det ingen som bryr som på samma sätt. ÄLSKAR VATTEN!! Efter att vi lekt klart begav vi oss av mot Lake McKenzie ytterligare en gång då det hade varit önskomål om att åka dit en gång till.

Så nu pekade bussnosen mot Lake McKenzie och efter kanske en 45 MINUTER var vi framme vid denna underbart blåa sjö. Tog ett par nya foton och när det var klart la jag ifrån mig kameran för att en gång till lägga mig i blöt. Under de där tre dagarna badade jag då fanken mycket. Gud vad roligt det är att bada. Lake McKenzie vill man aldrig gå upp ur för det är så varmt och härligt. Riktigt härligt! Första dagen när vi var vid Lake McKenzie så badade ju till och med Chatrin i denna sjön. Hon tror jag till och med tyckte det var ganska så varmt i vattnet. Jag glömde säga att när vi precis hade parkerat bussen så springer det en dingo över parkeringen. När vi hade badat våran ranson för ett tag var det dags för eftermiddagste för sista gången. Vi drack te och tryckte i oss tre kakor var. Det var inte bara Chatrin och jag som gjorde så utan två tjejer till. Vi fettade till det ordentligt. Vi körde tabberas i kakburken. Vi åkte sedan tillbaka mot resorten och vi hoppade av vid shoppen och traskade ner mot bryggan och båten som skulle ta oss till fastlandet.

Nu ska jag berätta om det där paret som "var med" på denna tur runt om på Fraser Island. De var från Nordirland om jag inte missminner mig. Hon var i princip rädd för att kryp, sand vatten ja you name it. Hon var en riktig stadsmänniska. Hon och pojkvännen ska stanna i landet i först och främst ett år och de ska försöka få second year visa och för att få detta måste man jobba på en farm av något slag i 3 månader. Jag undrar hur det ska gå. Men i alla fall första dagen var de med spenderade ganska så mycket tid i bussen dock men ändå inte så manla märke till det jätte mycket. Andra dagen var de inte med alls de stannade vid stugorna och låg vid poolen hela dagen. Tredje dagen var med i bussen men det var fan knappt att de lämnade bussen. När vi var nere vid Lake Birrabeen gick hon faktiskt med ner till sjön men efter typ två sekunder gick hon tillbaka till bussen för att läsa sin bok. Varför kan hon inte läsa sin bok på stranden det finns ju inte bättre ställen för det. Jag fattar det bara inte förlåt för att jag inte är speciellt öppenhjärtad men jag förstår det bara inte. Pojkvännen ville nog vara med och se allt men han lämnade knappt hennes sida. Tragiskt tycker jag nog att det är egentligen.

Vi satt en stund och nere vid the Jetty och väntade på att det skulle bli tillåtet att gå på båten. Efter att jag underhållt mig med att ta kort var det nu tillåtet att gå på båten. Vi hade fått rekommendationer om att sätta oss på höger sida då det troligen skulle bli en mycket fin solnedgång under båtfärden över till fastlandet. Vi hoppades även denna resa att få se delfiner, sköldpaddor, dugonger eller valar. Jag såg faktiskt två delfiner alltid något. Det var bara ett kort ögonblick men men jag såg dem i alla fall. Solnedgången blev inte fy skam denna kväll heller utan var även nu magisk. Efter 45 minuter var vi framme och det var dags att kliva av båten och nu hoppa på en annan buss som skulle lämna av oss vid respektive hostel. Innan bussen kunde starta var de tvugna att typ putta igång den eller något liknande. Vi sa till varnadra är det verkligen säkert att åka med denna buss. Men vi kom tillslut iväg. Busschaffisen var en störtskön snubbe, jag ångrar att jag inte tog kort på honom, haha! Han var riktigt rolig och han sa även till lite innan vi körde förbi ställen som skulle kunna innehålla kängrur. Vi såg en hel del sådanda där djur den kvällen.

Efter en stund säkert en 45 minuter, haha var vi framme vid hostlet. Vi checkade in och hämtade våra andra grejer och slängde in dem på rummet. Vi bäddade sängarna och drog sedan ut på jakt efter mat. Båda höll på att avlida av hunger och vi hittade efter mycket om och men ett ställe sompassade oss i smaken. Blev något med kyckling och nudlar, satt fint det. Vi traskade sedan tillbaka mot hostlet och då vi båda var trötta som as blev det så att vi somnade ganska så tidigt den kvällen. Vi slog faktiskt till med en dusch innan vi lade oss för att få våran skönhetssömn, inte för att vi behöver någon.

Detta var allt från Fraser Island och det har varit 3 underbara dagar och jag hoppas att ni kan tyda alla mina flummiga föklaringar om både det ena och det andra.

HA DET GOTT!!

 

/ Elin

Ps. Jag börjar faktiskt få lite färg och då menar jag inte färgen röd utan färgen brun.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0